Actie Oranjeprullaria

Wat doen we met de resten van oranje? Met elke gewonnen voetbalwedstrijd nam de oranjekoorts in de supermarkten toe. De omzet stijgt evenredig. Is het de oranjekoorts, de oranje merchandise of de combinatie die daartoe aanzet? En belangrijker, als de strijd gestreden is: hoe kom je van al die oranje prullaria af als het land categorisch in rouw schiet? Oppotten? Weggooien? Of: retour afzender? Terug naar de supermarkt?

WK prullen zijn niet duurzaam. Wel leuk. En gratis. Daarom accepteren mensen ze vaak toch. Maar als je ze hebt – en je zoekt een verantwoorde uitweg – en je wilt toch alsnog je ‘nee’ laten horen: doe het dan nu. Natuurlijk is ieders motivatie anders. Daarom bieden wij verschillende actiemogelijkheden. U bepaalt. Maar meldt u in ieder geval als sympathisant.

Doet goed voorbeeld volgen?

AH heeft in 2008 met de Welpies een extra omzet van 31 miljoen euro geboekt. Dit jaar hebben 14 supermarkten een speciale WK actie. Het kost klanten als je achterblijft. Zou het klanten opleveren als je de actie ook goed afrondt? Wij doen graag de test en ruimen op met een tussenstop. Na papierbak en Plastic Heroes: even langs de supermarkt. 

Doe-het-zelf

Betrokkenheid hoeft zich niet te vertalen in massale actie. Verandering begint bij het individu. Geen zin om anderen te mobiliseren, wel om een bijdrage te leveren? Lever je goodies in en doe er een briefje bij met jouw beweegreden. Voorstander van recycling? Gadget lease? Zou er een verwijderingsbijdrage geheven moeten worden onder het motto: 'de vervuiler betaalt'? Download hier: briefvoorbeelden

Actie! Actie! Actie!

De kracht van de consument klinkt in de optelsom van stemmen. Wil je meer doen en heb je tijd voor actie? Je kunt inzamelen – deur aan deur. Maar met evenveel moeite kan het grootser, meeslepender: mobiliseer je netwerk, organiseer een omgekeerde speurtocht, een supermarktstriptease, of een oranje flashmob. Een eerbetoon aan onze WK helden. En nodig ook de pers uit. 

Idee en realisatie

Volg ons op Facebook voor updates over nieuws en acties. Maar onthoud: actie vereist de juiste mindset: geen actie zolang we nog meedingen naar de titel.